Our first day in Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Joni en Lisanne Holster en Wapenaar - WaarBenJij.nu Our first day in Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Joni en Lisanne Holster en Wapenaar - WaarBenJij.nu

Our first day in Vancouver

Door: Joni en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Joni en Lisanne

14 Januari 2014 | Canada, Vancouver

Hi everybody!

Onze laatste dagen in Whistler waren fantastisch! De en na laatste dag hebben we sightseeing door het skigebied van Whistler gemaakt. We gingen naar boven met een gondel en kwamen aan op 2240 meter hoogte. Die dag had het ongeveer een meter gesneeuwd, dus alles was wit, inclusief alle bomen. Whistler is het skigebied waar de olympische winterspelen gedeeltelijk plaats vonden. Zo zagen we vanaf de top de bobsleebaan (waar de Georgiër uit de bocht vloog) en de steile slalom liggen.

Uit mijn ervaring (Lisanne) is Whistler anders dan de Alpen. De boomgrens in Whistler ligt hoger en het is mega koud. We konden amper onze camera beet houden. Ondanks de kou heb je echt een prachtig uitzicht op alle bomen. De prijzen van het gebied is een ander punt. Whistler is mega duur, zo betaal je voor een 6-daagse skipas zo'n 120 dollar per dag en 1900 dollar voor een seizoenspas. Daarentegen zie je niet de allure van de Alpen als het gaat om de skikleding. Geen dure Goldberg jassen hier! Misschien doordat de passen zo duur zijn ;).

's Avonds hebben we de dag afgesloten met een etentje bij een tapas restaurant. Dit zijn echter geen Spaanse tapas, maar typische Canadese tapas met zalm en tonijn. Het leek eerder sushi.

De volgende de dag hebben we geluncht bij een crêperie. Dit om onze maagjes een beetje te vullen voor ons nieuwe avontuur; DOGSLEDDING!
Om 2 uur werden we verwacht bij het Hilton hotel om vervolgens met een busje richting een afgelegen plek ergens in de Callaghan Valley te rijden. Het sneeuwde al heel de dag, zo ook tijdens onze slee tocht. We werden ontvangen in een soort van eskimo hut. Toen we binnen kwamen zaten er drie enthousiaste kleine husky puppy's op ons te wachten, waar we mee mochten kroelen. Nadat de vorige groep terug kwam namen wij plaats in de slee. Wat een herrie kunnen die husky's maken als ze weg willen! Eenmaal in de slee was het een fantastische ervaring. Onze teacher Adam leerde ons van alles over de husky's. Die beesten werken in een team net als mensen. Wanneer ze niet kunnen samenwerken met een ander dan wordt het team verandert.

We mochten zelf rijden en er werd gelukkig tijd gemaakt voor foto's. We eindigden op een berg waar het uitzicht fantastisch zou moeten zijn. Wij zagen dit echter niet door de hevige sneeuwval. Voordat we terug wilden vertrok een van onze husky's, waardoor husky Bob het in zijn eentje moest trekken. Toen we terug kwamen mochten we de husky's belonen met snoepjes. Eenmaal thuis hebben we de dag afgesloten in de hottub en hebben we MacDonalds gehaald omdat het al laat was. Deze McDonalds was overigens erg slecht!!

De volgende maakte we ons klaar voor een nieuw avontuur. We moesten van Whistler komen in ons gastgezin. Tijdens de busreis hebben we kunnen genieten van het uitzicht en wifi. Vervolgens zijn we overgestapt op een kleinere bus en toen op een nog kleinere bus. Ons nieuwe thuis ligt op de Capital hill (berg) in Burnaby, een 'section' naast Vancouver (40 minuten met de bus).

Voordat we hier kwamen had Joni het huis al bekeken op Google Maps. Het huis hadden we van binnen duidelijk anders voorgesteld dan dat het van binnen werkelijk is. Het huis is een beetje apart, wat dat betekent mag je zelf invullen. Hetzelfde geldt voor het gastgezin. Onze kamer zit vol met hout en rotsen, maar dit hebben we gezellig gemaakt met jullie kaarten en foto's. We hebben zelfs onze kledingkast opengezet om er wat meer kleur in te brengen. De eerste dag moesten we zo erg wennen aan deze nieuwe situatie dat we nauwelijks wat hebben gegeten. Maar goed, het was even doorbijten want de volgende dag was onze eerste schooldag.

Voor deze dag moesten we om 8 uur verzamelen en moesten we de bus hebben om 6.45 uur (wekker om 5.45!!). Gelukkig verliep alles naar wens en waren we op tijd gearriveerd. We kregen als eerste een test op te kijken op welk niveau we zitten. Verrassend genoeg zitten we beide op hetzelfde niveau, namelijk; pre-advanced. Dat wordt uiteraard advanced aan het einde van de 5 weken. Gelukkig zitten we nu in dezelfde klas.

De leraren hebben ons de gebouwen en de activiteiten van de school laten zien. De activiteiten bevallen ons wel. We hebben nu het idee om een trip te hierbij te boeken om een paar dagen in het weekend naar de Rockie Mountains te gaan. Dit is een soort sightseeing trip waarbij je de mooiste plekjes ziet van de Rockies, waaronder Banff Lake Louise. Ook staat Seattle hoog op ons lijstje, waar je taxfree kan je shoppen, wat voor ons wel een beetje moeilijk zal gaan aangezien we al aan de 22 a 23 kilo zitten in onze koffer.

We hebben vandaag veel leerlingen al ontmoet. Ze kwamen vanuit heel de wereld, voornamelijk vanuit Brazilië (die hebben nu vakantie en dan gaan ze de kou opzoeken?), Korea, Japan, China, Columbia, Rusland, Frankrijk en Belgie. Ja, we zijn de enige Nederlanders en de eerste Nederlanders van het afgelopen jaar. De baliemedewerkster is echter wel Nederlands. Zij heeft ons ook direct geholpen met onze boeken, aangezien deze bij onze prijs inbegrepen zouden zitten, maar dit bleek toch niet zo te zijn.

We zijn erg blij met de school en zijn benieuwd naar onze eerste lesdag. We zullen jullie zo snel mogelijk laten weten hoe het zal zijn. Wij gaan nu lekker filmpjes kijken want die hebben we gekregen van onze huisbaas.

P.S. We zijn trouwens erg blij dat we vandaag aardappeltjes met groenten en vlees hebben gegeten, want dat Chinese eten van gisteren konden onze maagjes niet goed handelen.

• 14 Januari 2014 - 09:45

Lara:

Lieve Joni en Lisanne,

Pas een week weg en al zoveel leuke dingen gedaan! Dogsledding is om jaloers op te worden! Al zal ik waarschijnlijk bang zijn geweest voor die honden ;-) leuk dat jullie ook tijdens het engels leren nog wat tripjes kunnen doen en dat ik jullie hier kan volgen.

xx Lara

• 14 Januari 2014 - 12:24

Renate:

lieve joni en lisanne, vorige week nog de stress voor jullie grote avontuur nu het eerste verblijf alweer achter de rug. wat is het voor het thuisfront leuk om jullie ervaringen d.m.v. deze site te volgen. lisanne opa heeft een jaar in afrika gewoond, toen had je nog geen computers en was je blij als je een brief per luchtpost kreeg, dit duurde soms enkele weken. dit is veel leuker. nu naar school om jullie engels op te spijkeren. dit in combinatie van leuke trips in het weekend maakt het wel erg leuk.
    geniet nog maar na van jullie trip met de sleehonden dat kun je op niet veel plekken doen. zoveel sneeuw, bospaadjes en lekker sleen wat wil een mens nog meer. tot gauw, ben nu al benieuwd naar jullie volgende reisverslag.
    enjoy your trip. good luck renate

• 14 Januari 2014 - 13:56

Hugo & Milou & ........:

Hi lieve meiden,
    Wat een leuk verhaal!
    Tijd gaat vlug zeg, jullie zijn alweer bijna een week weg!
    Pas maar op dat jullie niet een Starbucks-verslaving oplopen ;)
    Heel veel plezier nog! En succes op school!
    Dikke kus van ons

• 14 Januari 2014 - 16:30

Ed En Judith:

Had die douane toch gelijk met jullie Engels ;) dikke kus!

• 14 Januari 2014 - 16:30

Oma Krijna En Opa Henny:

Nou dames, dat waren een paar hectische, maar ook fantastische dagen, die first days in Canada.! Wat hebben jullie al veel beleefd en heel veel moois gezien. Meters sneeuw op eenzame hoogte. eeuwenoude bomen in een winters landschap. Wel jammer voor Lisanne, dat ze in een zo uniek skigebied geen BG-tjes heeft voorbij zien komen. Daar had ze haar moeder fijntjes mee kunnen plagen. Maar de schattige puppy's hebben veel vergoed. Kranige beesten, die jullie door het schitterende gebergte lieten scheren. Is het lache, gieren, brullen geworden tijdens de tocht? of stond jullie hart stil, toen de slee een keer bijna uit de bocht vloog? Wij zijn blij, dat jullie heelhuids in vancouver zijn aangekomen, waarschijnlijk in minder snelle vaart: twee keer overstappen voor een busritje.
    Wat ons bovendien bijzonder blij stemt is jullie enthousiasme voor wat de school te bieden heeft. Aan leerzame lessen, aan leuke contacten met mede=students en dan ook nog aan mooie bezoeken. Afwisselender kan het programma niet zijn! Leren en je ontspannen - een ideale combinatie. Wij vinden het trouwens knap, dat jullie al meteen zo'n uittekende indruk hebben gemaakt met de toetsen. En daardoor samen in dezelfde klas genoteerd staan als pre-advanced. Dus, beheersing van de Engelse taal - dat zit er voor jullie gegarandeerd in, over een paar weken.
    Toch, sterkte gewenst, want jullie zullen er best aan moeten trekken. Hopenlijk hebben julliue dan nog wel tijd om ons op de hoogte te houden van jullie belevenissen. Want we genoten opnieuw van jullie verslag. En zien dus uit naar het volgende. Hartelijke groeten, oma en opa